donderdag 3 november 2011

De kroongetuige - Maarten van t’Hart

Klas 5: Boekverslag 'De kroongetuige ' -  Maarten van t’Hart

Titel: De Kroongetuige
Auteur: Maarten ’t Hart
Uitgever: De Arbeiderspers
ISBN: 90 295 2022 1
Aantal pagina’s: 212
Genre: Misdaad roman


Thomas werkt in een Medisch-biologisch Laboratorium.  Waar hij zich bezig houd met het gedrag van ratten. Het huwelijk met zijn vrouw, Leonie zit in een sleur, mede doordat zij geen kinderen kan krijgen.
Wanneer Leonie een aantal dagen bij haar moeder blijft logeren, wordt Thomas stapelverliefd op Jenny  Fortuyn, een bibliothecaresse.  Nadat  zij een hele avond samen alle kroegen zijn afgegaan, wordt Thomas door haar afgewezen . 
Dit was de avond waarop Jenny voor het laatst werd gezien. Alle vingers wijzen naar Thomas .  Leonie kan haar oren niet geloven,  haar man een moordenaar?

De kroon getuige is  geschreven door Maarten ’t hart en is een misdaad roman.   
Ik ben dit boek gaan lezen, omdat ik veel lovende woorden gehoord had over de schrijver.  Ik vond dit boek echter, tegen mijn verwachtingen in,  tegenvallen.

Hoewel het binnen het thema misdaad roman valt ligt de nadruk op het huwelijk tussen de 2 hoofdpersonen.  Dit vond ik een teleurstelling, want ik verwachte een spannend detective verhaal , maar kreeg een verhaal over een mislukt huwelijk.  Ik had me verheugd op het puzzelen. ik verheugde me op het lezen en het niet kunnen stoppen, omdat je zo graag wilt weten wat er nou werkelijk gebeurt is ,
maar in dit boek was ik helemaal niet benieuwd naar de ‘waarheid’.  In tegendeel  het koste me moeite het boek uit te lezen.


Ik vind het wel leuk dat  het perspectief in het verhaal veranderd. 
Eerst zie je het verhaal vanuit Thomas, later slaat dit om en kijk je door de ogen van Leonie.  de verhaallijnen lopen heel vloeiend in elkaar over.  Je leest eerst de brieven die Leonie naar thomas geschreven heeft , door de ogen van thomas , en via deze brieven ga je dan over op het perspectief van Leonie. Hierdoor merk je niet bewust dat het is omgeslagen.  Dit vind ik erg slim gedaan. Ook wordt de ruimte in het boek goed en uitvoerig beschreven, waardoor ik me het verhaal beter kon verbeelden. 

Ik vind de de titel ‘De kroongetuige’  erg mooi,  omdat dit terugslaat op de berechting van Thomas en het huwelijk van hem en Leonie.
Op hun huwelijk, omdat deze voor het grootste deel mislukt is doordat Leonie onvruchtbaar is. In het boek citeren ze de filosoof Nietsche:  "Zijn niet de meeste huwelijken van dien aard dat men geen derde als kroongetuige wenst? De kroongetuige slaat terug op het kind dat zij en thomas niet kunnen krijgen. Een kind is wat het huwelijk bij elkaar houd.





2 opmerkingen:

  1. Reactie op de Kroongetuige:

    Toevallig, bij Tobias ook al gereageerd op dit boek, en die vond het net als jij tegenvallen. Dit maak je goed duidelijk, ook met goede argumentatie. Het thema staat duidelijk aangegeven, en over je hele recensie verspreid zijn wel wat motieven te vinden. Verder gewoon een mooie recensie, en net als bij Tobias dus een bevestiging dat ik dit boek niet moet gaan lezen haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist niet zeker of dit nou je 1e of 2e verslag is, dus ik heb het er op gegokt om op dit verslag te reageren. Misschien is het handiger als je duidelijk vermeld in de titel, welk verslag wat is. Verder is dit een goed verslag, alleen jammer dat er geen thematiek in verwerkt is. Je hebt uitgelegd datje het boek vindt tegenvallen, maar je kraakt het boek niet af, wat ik heel goed vind. Een goed verslag dus.

    BeantwoordenVerwijderen