woensdag 31 oktober 2012

Boekverslag klas 6 - Sneeuw, J.Bernlef


Titel: Sneeuw
Auteur :  J.Bernlef
Pagina’s: 102
Uitgeverij: Em. Querido’s
Jaar van uitgave: 1983
Thema: rouw


Over de schrijver:
J. Bernlef, geboren op 17 januari 1937, is een Nederlandse schrijver, dichter en vertaler. Hij debuteerde in 1960 als dichter met knokkels, waarvoor hij in november de Reina prinsen Geerlings prijs ontving, maar werd vooral bekend door zijn Roman Hersenschimmen, die later ( 1987) verfilmd werd. Verder schreef deze Schrijver nog vele andere werken, waarmee hij ook nog andere prijzen op zijn naam kon zetten.

Korte Samenvatting:
Sneeuw is een korte roman over een man m,Jan Razelius, die samen met zijn dochter op een klein eiland in zweden woont. Zijn vrouw is overleden in auto-ongeluk waarbij hij ook betrokken was. Hij heeft echter het ongeluk overleeft, wel met een letsel aan zijn been en verder geen enkele herinnering van het ongeluk zelf. Het boek beschrijft een rouwproces van jan, waarna een fysieke relatie met zijn verpleegster ontstaat en waarin ook de grenzen tussen een vader en zijn dochter vervagen, in de steun die ze in elkaar zoeken. Een dochter die een gelijk evenbeeld is van haar moeder.

Mijn mening:
Een leuk boekje om de tijd te verdrijven, maar meer was het niet. Nadat ik het achterkantje las had ik hoge verwachtingen van dit kleine boekje. ik dacht dat dit een grensverleggend verhaal zou zijn door het best wel schokkende onderwerp, een vader en een dochter die seksuele gevoelens voor elkaar ontwikkelen,  maar dit viel tegen, of beter gezegd viel het mee. Doordat ik wist dat er zo’n relatie zou ontstaan, zat ik eigenlijk alleen te wachten tot dit zou gebeuren. Toen ik eindelijk bij de “climax” van het boek kwam, was 3 kwart van het boek voorbij en werden in zo’n 10 pagina’s de hele relatie van begin tot het einde verteld. Ik vond dat deze relatie beter opgebouwd had kunnen worden door beginnende verlangens te beschrijven voor de verbodengevoelens. Nu duiken ze ineens samen in bed en pleegt jan 2 dagen daarna zelfmoord.  Niet echt de climax die ik had verwacht.
Verder is het een makkelijk boekje om te lezen. Je bent er zo doorheen en hierdoor wel een aanrader,  maar dit boek heeft verder geen indruk op mij achtergelaten, je mist niets als je het niet leest.

Symbolisme:
de titel van het boek is sneeuw. Sneeuw staat in dit boek symbool voor het ongeluk en de herinnering. sneeuw bedekt de wereld maar wanneer je erover loopt laat het sporen achter. De wereld is zijn gedachten, zijn blackout, , de sporen zijn zo wel de losse flarden van herinneringen als de sporen die het ongeluk zelf hebben achtergelaten, verwarring en verdriet.

2 opmerkingen:

  1. Mooi verslag, geen thema en motieven, maar misschien was dat niet verplicht? Je eigen mening is erg lang, maar dat is juist goed. Gewoon een goed verslag, maar thema's en motieven erbij zijn wel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je mening is erg duidelijk toegelicht. De samenvatting had iets langer gekund, maar dat ligt misschien ook aan de lengte van het boekje. Iets meer verduidelijk van de thema en motieven had wel gemogen. Misschien enkele voorbeelden?

    BeantwoordenVerwijderen