zondag 10 juni 2012



Maria Watjer klas 5 – een liefde in parijs
Schrijver: Remco Campert
Titel: Een liefde in Parijs
Jaar van 1e uitgave: Januari 2004
Uitgever: De bezige bij
ISBN: 978-90-234-1788-0
Genre: psychologische roman

Remco Wouter Campert is de zoon van de (verzets)dichter Jan Campert en actrice Joekie Broedelet. Hij wordt geboren op 28 juli 1929 in Den Haag. Campert verlaat het Amsterdams Lyceum vroegtijdig om zich volledig op het schrijven te richten.
Een liefde in parijs is een psychologische roman en verscheen in 2004. Dit was zijn eerste roman in meer dan 10 jaar. Maar het was het wachten waard want het boek groeide uit tot een ware bestseller.
Samenvatting:
Richard is voor het verschijnen van zijn nieuwe gedichtenbundel in het Frans, in Parijs.Hier heeft hij een hele plotselinge ontmoeting met een knappe vrouw.  De vrouw zegt hem te kennen, maar hij kan zich haar niet herinneren. In de dagen daarop houdt de ontmoeting hem steeds bezig, hij probeert zich haar te herinneren door zijn hele jeugd en studententijd uit te pluizen op zoek naar een herinnering met een aanknopingspunt. Richard heeft in zijn studententijd samen met zijn vriend Tovèr in Parijs gewoond, ze hadden een arm, maar vrij en losbandig leven. Tovèr is een beroemd schilder geworden en Richard een in Nederland redelijk bekende schrijver. Tijdens zijn verblijf in Parijs zoekt Richard Tovèr (met wie hij nog maar weinig contact heeft) weer eens op. Deze stelt voor zijn opening van zijn nieuwe expositie te combineren met de presentatie van het nieuwe boek van Richard.Op deze opening komt hij opeens de vrouw van de ontmoeting weer tegen en ziet in een flits een herinnering aan haar. Zij stelt hem voor aan haar zoon waarna hij haar verteld dat hij haar heeft herkend maar niet zeker weet hoe het nou precies zat. Zij vertelt hem dat hij in zijn studententijd haar grote liefde was, maar dat hij haar bot heeft laten zitten. Dan vertelt ze dat de zoon die ze net voorstelde, zijn zoon is.

Mijn mening
Ik vond het boek goed leesbaar. Zijn manier van schrijven is erg prettig, hierdoor lees je het boek vrijwel in een keer uit. Hier en daar is het boek wat lastig te begrijpen, doordat er in het verhaal een aantal flashbacks zitten, maar hier wordt het boek wel levendiger. Ik kon mezelf goed in de hoofdpersoon verplaatsen, niet omdat het een situatie is die ik heb meegemaakt, maar doordat de schrijver alles zo gedetailleerd beschrijft. Ik vind echter wel dat het thema van dit boek, het ontdekken van het hebben van een kind door een one night stand, niet erg origineel is. Dit is ook waar het boek mee eindigt en dit vind ik een mooi slot,doordat je nu verder gaat bedenken hoe hj de situatie zou moeten afhandelen. Dit was het eerste boek dat ik van deze schrijver gelezen heb en het beviel mij erg goed, een liefde in parijs is daarom ook zeker een aanrader.

2 opmerkingen:

  1. Een klein, maar degelijk verslag. Ik vind het leuk dat je zo positief bent over het boek en dat je zegt dat je je goed kan inleven en er makkelijk doorheen leest spreekt mij erg aan. Een minpunt aan deze vorm van een verslag is dat je geen thematiek/motieven erbij hebt staan. Verder heb je dit goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een goed verslag, met een duidelijke samenvatting. Ik weet gelijk waar het boek over gaat, maar het verklapt verder niets. Het is wel wat te kort, en misschien zou je wat meer kunnen vertellen over de gebeurtenissen, personen en thematiek in het boek. Verder is er niks mis mee!

    BeantwoordenVerwijderen